top of page

Uutta liiketoimintaa ei kehitetä toimistosta käsin – se syntyy asiakkaiden arjessa - reportaasi Lapista

Writer: Frendie tiimiFrendie tiimi

Uuden liiketoiminnan kehittäminen ei ole pelkästään strategiaa, sovelluksen koodausta,

myyntitavoitteita tai etänä tehtyjä päätöksiä. Ainoa tapa rakentaa aidosti toimivaa ja

merkityksellistä palvelua on jalkautua suoraan asiakkaiden arkeen – kuuntelemaan,

ymmärtämään ja oppimaan heidän todellisista tarpeistaan.


Frendiellä uskomme, että yhteisöllisyyttä ja sosiaalista hyvinvointia ei voi kehittää

etänä – se on koettava paikan päällä, yhdessä ihmisten kanssa. Siksi vierailumme alkuvuodesta kumppanillamme Snowhotel Familyssa Rovaniemellä oli meille paljon enemmän kuin vain tapaaminen yhteistyökumppanin kanssa – se oli syväsukellus työntekijöiden arkeen, haasteisiin ja

mahdollisuuksiin. Pääsimme tutustumaan suomalaisyrityksen kaikkiin upeisiin toimipisteisiin ja tapaamaan henkilökuntaa.


Kehittäminen tapahtuu vain ihmisiä kuuntelemalla ja arjessa mukana olemalla. Snowhotel Familyn työntekijät jakoivat meille ajatuksiaan työstä, yhteisöllisyydestä ja siitä, miten Frendie voisi parhaiten tukea matkailualan kausityöntekijöitä. Tällaista suoraa vuorovaikutusta ei voi korvata sähköposteilla tai palavereilla. Snowhotel Family työllistää talvikaudella toista sataa työntekijää ja tarjoaa vakituisia työpaikkoja ympäri vuoden.


Liiketoiminnan kehittäminen lähtee aidoista kohtaamisista


Uuden palvelun rakentaminen ei onnistu yksin. Se ei synny suljettujen ovien takana tai

hallituksen pöytäkirjoihin tai sijoittajille kirjattujen tavoitteiden avulla. Se syntyy, kun

uskallamme astua ulos meidän pikku toimistostamme ja jalkautua suoraan sinne, missä

elämää ja työtä oikeasti eletään. Miten muuten muka voisimme rakentaa työhyvinvointipalvelua?


Snowhotel Familyn kanssa saimme arvokkaan mahdollisuuden nähdä heidän arkeaan ja keskustella työntekijöiden kanssa suoraan. Tämä ei ole itsestäänselvyys – moni organisaatio pitää kiinni perinteisistä toimintamalleistaan, ja ovet todellakin pysyvät ulkopuolisilta kiinni. Näissä tutustumishetkissä nimittäin syntyy syvällinen ymmärrys siitä, mikä aidosti toimii ja mitä pitää kehittää meidän palveluissa.

Milloin viimeksi sun firmassa ollaan otettu kumppaneita tai alihankkijoita mukaan päivittäiseen toimintaan?

Olemme valtavan kiitollisia jokaiselle kumppanillemme, joka sallii meidän astua

sisään heidän maailmaansa ja kehittää palvelua yhdessä. Se ei ole kaikkein tavallisinta

kaikissa yrityksissä – mutta juuri siksi se on niin arvokasta. Siitäkin huolimatta, että kaikki

me tiedetään, että pitkäjänteisen yhteistyön rakentaminen edellyttää luottamusta ja avointa

ajattelua.


Vierailimme Arctic Snowhotel & Glass Igloosilla Rovaniemen Lehtojärvellä, lumihuvipuisto Snowman Worldissa ja elämysravintola Santamuksessa Napapiirillä. Tapasimme myös tammikuussa Matkamessuilla, kun palkitsimme Snowhotel Familyn Frendien sertifikaatilla.


Yhteisöllisyys ei synny sattumalta – se vaatii tekoja


Rovaniemen vierailumme aikana saimme vahvistuksen siitä, että työntekijät arvostavat

yhteisöllisyyttä ja haluavat tutustua toisiinsa paremmin – mutta kiireinen arki ja työrytmi eivät aina anna sille mahdollisuutta. Myös vieraasta maasta tulo vaikeuttaa oman paikan löytymistä.


Miten voimme yhdessä vahvistaa yhteisöllisyyttä?


✔ Luo matalan kynnyksen kohtaamisia – työpaikan yhteisöllisyys ei ole pelkästään työvuorolistojen jakamista, vaan myös hetkiä, joissa työntekijät saavat tutustua toisiinsa - diginä tai livenä, kukin itselleen sopivana hetkenä.


✔ Avoimuus ja osallisuus vahvistavat sitoutumista – kun työntekijät saavat aidon

mahdollisuuden vaikuttaa ja olla mukana, he kokevat työnsä merkityksellisemmäksi.

“Tämä on mun paras työpaikka ikinä!”

Viime kädessä työpaikan ilmapiiri vaikuttaa kaikkeen – yhteisöllisyyttä tukevat teot

vähentävät yksinäisyyttä, parantavat hyvinvointia ja sitouttavat työntekijöitä pidemmäksi

aikaa. Erityisesti asiakaspalvelutehtävissä koko tiimin yleinen fiilis vaikuttaa AINA yrityksen

liiketoiminnan tulokseen. Puhumattakaan sairauslomapoissaoloista, jotka taatusti kasvaa,

jos yhteisöllisyyteen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ei kiinnitetä huomiota.


Frendien palvelut on suunniteltu vastaamaan juuri näihin tarpeisiin – tarjoamaan paikan,

jossa työntekijät voivat löytää yhteyksiä, tutustua toisiinsa ja kokea kuuluvansa

työyhteisöön.



Luottamus ja avoin ajattelu ovat kestävän yhteistyön perusta. Snowhotel Family on rohkea, moderni ja humaani työnantaja – ja mikä parasta, heillä on töissä hauskaa.


Yhdessä eteenpäin – kiitos kumppaneillemme!


Meidän työmme ei ole perinteistä liiketoiminnan kehittämistä. Se ei ole pelkkiä

analytiikkaraportteja, tai sitä, että koitetaan saada ESG-raportointityökalua

paremmaksi, mahdollisimman paljon loppukäyttäjiä ja heille uusia kavereita, vaan

aitoja kohtaamisia, ihmisten tarinoita ja myös työelämän arjen ymmärtämistä.



Milloin viimeksi sun firmassa on otettu kumppaneita tai alihankkijoita mukaan päivittäiseen toimintaan? Snowhotel Family teki sen, ja se mahdollisti aidon ymmärryksen siitä, miten työyhteisö voi parhaiten tukea toisiaan ja mitä voimme tehdä paremmin. Mitä jos työelämässä olisi enemmän tällaisia kohtaamisia?


Kiitos Snowhotel Family ja kaikki muut kumppanimme, jotka olette ottaneet meidät vastaan ja annatte kallisarvoista työaikaanne! Te mahdollistatte sen, että voimme kehittää

Frendiestä aidosti hyödyllisen ja vaikuttavan palvelun – ja samalla viedä työelämää

kohti yhteisöllisempää ja paremmin voivaa tulevaisuutta. Ennustamme, että

megatrendiksi nousee jaettu yhteisöllisyys ja sen vahvistaminen kaikin keinoin.


Siinäs kuulitte! Frendien tiimi on seuraavan kerran Lapissa pääsiäisen jälkeen - ota yhteyttä, niin tulemme morjenstamaan!


Frendie PRO on
edelläkävijän askel
kohti sosiaalista hyvinvointia.

bottom of page